Maria Hedin och Carina Kandell brinner för att värna barns ekologiska känslighet. ”Vi måste förmedla hopp och framtidstro till dem”, säger de. Från och med i höst blir ytterligare en person anställd, som pedagogista, och det är Anna Söderström Ahrborn.

De värnar barns ekologiska känslighet och framtidshopp


Till en byggnad intill Fredriksbergsbadet på Råby i Västerås kommer förskolor från hela stan för inspiration och kreativt skapande. Här ligger allt fokus på en hållbar framtid genom återvinning som pedagogisk resurs.

I det stora ljusa rummet står takhöga hyllor fyllda med material att skapa med längs med en vägg. Det är träbitar, sugrör, knappar, mosaik och tyger. På en annan plats samsas växter med böcker och torkade chilifrukter, och i en annan del av rummet är en hylla fylld av olika skapelser i lera. Allt är mycket välsorterat, efter färg och form. Var sak har sin plats.
  – Det gör att rummet i sig signalerar inspiration, säger Maria Hedin.
  Hon är anställd pedagog på Kreativt återvinningscenter, som verksamheten kallas, och är så kallad atelierista, vilket betyder ansvarig för det estetiska uttrycket i verksamheten. Kreativt återvinningscenter är kopplat till Naturskolan i Asköviken. Carina Kandell är konsultpedagog och har varit med från starten. Hon driver förskolor inom pedagogiken Reggio Emilia och det var efter en resa till orten med samma namn som idén till projektet kom. De kunde där se hur förpackningar och annat material användes inom barnpedagogiken för att skapa nya fantasifulla skapelser. Med på den resan var Anna Wallén, socialdemokratisk kommunpolitiker och sedermera riksdagskvinna. Hon skrev en motion om att det borde finnas ett kreativt återvinningscenter i Västerås och 2013 drog projektet, som numer är en permanent verksamhet, igång.
  – Vi söker och samlar in material som ett komplement till färdigt lekmaterial som finns i barnens vardag. Material som uppmuntrar till barns lust att undersöka, för kreativa tankar och fantasin. Vi månar särskilt om naturen och naturmaterial som samlas in under hela året, säger Maria Hedin.

Förskolegrupper kommer hit
och skapar tillsammans med pedagoger på plats. Ibland har de ett projekt på förskolan inom miljö eller hållbar framtid som de vill fördjupa.
  – Vi har sett att de som kommer hit med ett projekt får ut mer av besöken än de som tar det som en kul ”happening”, säger Carina Kandell.
  Därför kommer de från och med hösten 2017 att försöka kommunicera till förskolorna att det är bra om de förbereder sig innan besöket.
  Förutom att barngrupper kommer på besök samordnar personalen föreläsningar och workshops för pedagoger på ämnen som giftfri förskola och hållbar framtid. Exempelvis kan det handla om information om vilka plaster I och tyger som är okej att använda i den pedagogiska verksamheten och vilka som är giftiga.
  – Men vår viktigaste uppgift är att förmedla hopp och framtidstro så att de är rustade för de utmaningar som kommer i framtiden, säger Carina Kandell.
  Hon och Maria Hedin talar båda varmt om barns medfödda ekologiska känslighet. De förklarar begreppet med att barn ofta är nyfikna på naturen och vill den väl.
  – Och vi måste värna om det, säger Carina Kandell.


Text och foto: Jessica Andersson

.